Ultiem veel ijs: ijspegels in een ijsgrot

Heb jij met die warmte ook zo’n behoefte aan ijs?

Met het hete weer van de afgelopen tijd, kreeg ik steeds meer behoefte aan ijs. Maar om elke keer de vriezer in te duiken, leek me niet zo’n goed plan. Daarom ben ik maar eens in mijn foto-archief op zoek gegaan naar mijn allerkoelste foto’s. Foto’s waar grote hoeveelheden ijs op staan. De koudste exemplaren heb ik voor je op een rijtje gezet. Inclusief uitleg hoe ik deze beelden gemaakt heb.

 

IJs in IJsland

Voor een selectie van mijn koelste beelden reizen we af naar IJsland. Tja, hoe kan het ook anders met zo’n naam 😉

 

Bevroren spray van een waterval

Ik denk dat onderstaande foto een van de meest ijzige foto’s is die ik ooit gemaakt heb. Deze trap bevindt zich vlak naast een waterval. Vanaf deze waterval komt een behoorlijke spray. ’s Zomers is dit heerlijk verfrissend. Maar in de winter, als de temperaturen onder nul liggen, bevriezen de minuscule waterdruppeltjes direct op het oppervlak waar ze neerkomen.

 

Bevroren trap overdekt met ijsTrap overdekt met een dikke laag ijs. Gefotografeerd met 1/500 s, f/4.5, ISO 1600, 200 mm, vanaf statief.

 

Ik was deze dag op pad met mijn 70-200 mm lens. En met mijn statief. Dat laatste was handig, omdat het overal spekglad was en het statief wat stabiliteit bood 🙂

Ook de volgende foto maakte ik met een brandpuntsafstand van 200 mm. Deze foto is gemaakt op dezelfde dag en locatie, maar het geeft een totaal ander beeld. De close-up laat zien hoe het ijs aangroeit aan de planten in de omgeving.

 

Aangroei van ijs op de planten rondom een waterval

Planten vormen de basis voor bijzondere ijssculpturen in de buurt van een waterval.
Instellingen: 1/800 s, f/2.8, ISO 800, 200 mm, uit de hand.

 

IJsschotsen in een gletsjermeer

Tijdens de nacht had het flink gewaaid. ’s Ochtends ging ik met de deelnemers van mijn fotoreis op pad. We kozen de zijde van het meer waar al het ijs naartoe was gedreven. En we vonden ijsschotsen in alle soorten, kleuren en maten.

Ik koos hier voor een supergroothoekobjectief om een groot deel van de rand van het meer in beeld te kunnen brengen.

 

IJsschotsen in een gletsjermeer in IJslandHet ijs in het gletsjermeer varieerde van zwart naar blauw tot wit en doorzichtig. De camera was ingesteld op 1/400 s, f/8, ISO 400, 14 mm, vanaf statief.

 

Twee dagen later kwamen we nog een keer terug bij hetzelfde meer. Deze keer fotografeerde ik met een teleobjectief om ook de verder weg gelegen, grotere ijsschotsen te kunnen fotograferen.

 

IJs in een gletsjermeerMet een telelens kun je details in het ijs laten zien van verder weggelegen ijsschotsen. Gefotografeerd met 1/15 s, f/5.6, ISO 400, 165 mm, vanaf statief.

 

IJsgrotten

Een van de meest indrukwekkende ervaringen die ik ooit heb gehad in de natuur was de eerste keer dat ik in een ijsgrot was. Man, wat voelde ik me nietig onder al die kubieke meters ijs. En wat was die natuur om me heen machtig en groots.

Sindsdien is dit een van mijn favoriete onderwerpen om te fotograferen. En daarom neem ik ieder jaar mijn deelnemers aan de IJslandreis mee op excursie naar zo’n ijsgrot. Uiteraard onder begeleiding van een zeer ervaren gids.

Inmiddels heb ik al verschillende ijsgrotten mogen bezoeken en ze zijn allemaal anders!

Onderstaande foto is een “selfie”. De camera stond op statief en maakte met de interval timer automatisch elke 10 seconden een foto. Zo had ik rustig de tijd om naar mijn positie in het licht toe te lopen. De zelfontspanner van mijn camera heeft namelijk een maximum ontspantijd van 10 seconden. En om nou over die stenen en het ijs te rennen, leek me niet zo’n briljant plan.

 

Alle kleuren blauw in een ijsgrot

Alle kleuren blauw in een ijsgrot. De instellingen waren als volgt: 8 s, f/2.8, ISO 400, 21 mm, vanaf statief, staande uitsnede uit een liggende foto.

 

De tunnel was erg hoog en dat maakte deze ijsgrot zeer imposant. Ook de entree was heel bijzonder. Want die werd gesierd door een grote tros ijspegels.

 

IJspegels bij de entree van een ijsgrotLange ijspegels bij de ingang van een ijsgrot. Gefotografeerd met 0,6 s, f/8, ISO 400, 24 mm, vanaf statief.

Alle bovenstaande foto’s zijn bewerkt in Lightroom. Met name voor de foto’s in de ijsgrot kun je zo veel meer details zichtbaar maken, dan wat mogelijk is op basis van een enkele onbewerkte opname.

 

Fotoreis: IJs en noorderlicht in IJsland

Spreken de ijzige foto’s van hierboven je aan?
En lijkt het je geweldig om zelf ook zulk soort foto’s te maken?
Klik dan op de link met ijskoude foto’s en meer informatie over de fotoreis “IJs en noorderlicht in IJsland”: https://www.fotograferenindenatuur.nl/workshops/ijs-en-noorderlicht-ijsland/

 

8 thoughts to “Heb jij met die warmte ook zo’n behoefte aan ijs?”

  1. Ton, ben je een fotograaf of een fotobewerkster. Alle foto’s bewerk je. Waarom ? Een goed gemaakte foto zonder bewerking kan toch ook mooi zijn.

    1. Hallo Henk,
      Bedankt voor je reactie.
      Ik ben een fotograaf die haar foto’s bewerkt.
      Ik maak al mijn foto’s in raw-formaat.
      Daarmee komen de foto’s veel vlakker uit de camera, dan wanneer je bijvoorbeeld in jpg-formaat fotografeert.
      Meestal zijn het slechts kleine aanpassingen die ik maak.
      En in het geval van de ijsgrot is er iets meer bewerking nodig om ook de details uit de donkere delen van de foto goed naar voren te laten komen.
      In dit soort omgevingen zijn de verschillen tussen licht en donker zo groot dat je camera daar niet mee overweg kan.
      Met je oog kun je het overigens prima zien.
      Dus de foto’s zien er nu meer uit, zoals ik het zelf heb waargenomen.
      Hartelijke groeten,
      Toine

  2. Gave foto`s, maar waar u graag naar toe gaat vind je natuurlijk heel veel ijs…………Voor mij een wens die misschien ooit ingevuld gaat worden….

    Fijn weekend.

  3. Hoi Toine,
    Mooie foto’s! Bij de blauwe grot vroeg ik mij af wat je met de witbalans hebt gedaan. Als die op auto staat krijg je volgens mij een grijze grot?
    Groeten, Jan

    1. Ha Jan,
      Dank voor je complimenten 🙂
      Ik heb de witbalans vrijwel altijd op “zon”, dus daglicht staan.
      Ik kies nooit voor automatische witbalans, omdat m’n camera dan voor mij beslist hoe m’n foto’s eruit komen te zien.
      Ik vind het prettiger om met een vaste witbalans te werken en die zelf aan te passen in de nabewerking.
      En de grotten zijn dus echt heel blauw!
      Fijn weekend,
      Toine

Geef een reactie of stel je vraag hieronder