ijsgrot voor en na nabewerking in Lightroom

Het verschil was verbluffend

Mijn deelnemers zaten verbaasd te kijken toen ze het verschil zagen tussen hun foto’s voor en na nabewerking. In dit blog laat ik je een voorbeeld zien wat je met nabewerking in Lightroom kunt bereiken.

 

Hondenweer

Soms heb je zo’n dag dat je eigenlijk gepland had om te gaan fotograferen, maar dat het hondenweer blijkt te zijn.
Nu houd ik zelf wel van allerlei verschillende weertypen.

Van mij mag het stevig waaien, dat geeft bijvoorbeeld van die prachtige golven in zee, of beweging in de wolken bij lange sluitertijden.
Als het flink sneeuwt kun je verschillende effecten met de sneeuwvlokken creëren.

En ook regen vind ik over het algemeen niet erg.
Je kunt je erop kleden en dan blijf je zelf wel droog en warm.
Je camera waardeert die nattigheid meestal niet zo.
Maar ook daar heb je regenhoezen voor.

Tijdens de IJslandreis hadden we één zo’n dag.
Het was de een-na-laatste dag van de reis.
In de ochtend waren we er enthousiast op uit gegaan, ondanks de aanhoudende miezer.
We hebben twee mooie plekken bezocht en gefotografeerd.
En ik maakte onder andere de tweede timelapse uit mijn vorige blog.
Het was zeker een waardevolle ochtend.

Maar ’s middags waren we er allemaal klaar mee.
Iedereen had zin om lekker terug te gaan naar het hotel.

 

Foto’s kijken

In de behaaglijke lobby van het hotel dronken we warme chocomel en thee.
Laptopje erbij met de foto’s van de afgelopen week.
Eindelijk eens rustig de tijd nemen om de beelden te bekijken.
En aan elkaar te laten zien, natuurlijk.
Heerlijk!

Prachtige foto’s kwamen voorbij.
Maar af en toe ook een vragende blik.
Wat zou je hier nu mee kunnen in de nabewerking?

Ik heb dus meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de deelnemers te laten zien wat er mogelijk is met nabewerking in Lightroom.

En het verschil was verbluffend.
Mijn deelnemers zaten verbaasd te kijken toen ze hun eigen foto’s zagen veranderden.

Foto’s die te donker waren.
Of juist met een te lichte lucht.
Of met fletse kleuren.

Met een paar eenvoudige handelingen gingen hun foto’s opeens spreken.

Terwijl de bewerkingen helemaal niet veel tijd kosten.
En ook niet moeilijk zijn om te doen.

 

Nabewerken in Lightroom

Hieronder zie je een voorbeeldje van een van mijn eigen foto’s.

Als eerste de originele foto zonder nabewerking.

 

foto van een ijsgrot in IJsland zonder nabewerkingFoto van een ijsgrot, zonder nabewerking. Foto gemaakt met 1 s, f/8.0, ISO 200, 23 mm met een Nikon D800 (full-frame), vanaf statief.

 

Grote delen van deze foto zijn onderbelicht.
Uiteraard had ik ervoor kunnen kiezen om een langere sluitertijd te gebruiken.
Om zo te zorgen dat de donkere delen wat lichter werden.
Ik werkte toch vanaf een statief.

Maar een klein deel van de foto zit al tegen overbelichting aan.
Dus bij een nog langere belichting zou ik daar uitgebeten delen in de foto krijgen.
Daarom koos ik ervoor om deze foto niet langer te belichten.

In plaats daarvan heb ik de foto bewerkt in Lightroom.
En met een bewerkingstijd van nog geen minuut, werd het deze foto.

 

Foto van een ijsgrot in IJsland met nabewerking in Lightroom; wat een verschil!Dezelfde foto van een ijsgrot als hierboven, maar nu met nabewerking in Lightroom.

 

Er is nu veel meer detail te zien in de donkere delen van de foto.
Maar er zijn ook veel meer details zichtbaar in het lichte gedeelte van het beeld.

Maak jij ook gebruik van nabewerking in je foto’s? Ik ben benieuwd wat je dan zoal aanpast in je beelden. Ik lees het graag in het reactieveld hieronder.

 

De volgende stap

Zou jij ook graag je foto’s willen laten spreken door ze na te bewerken?
En zou je willen leren hoe je dat met weinig handelingen en in korte tijd doet?
Lees dan hier meer over de workshop Haal het maximale uit je foto’s met Lightroom.

 

14 thoughts to “Het verschil was verbluffend”

  1. Er is bijna geen foto die ik niet bewerk in Lightroom. Vaak begin ik met rechtzetten en soms ook wat croppen. Vaak trek ik wat aan de schuifjes van de hooglichten en schaduwen. Contrast en kleurverzadiging gaan vaak (selectief) omhoog. Soms poets ik hier en daar wat weg.

    Wanneer ik een foto maak probeer ik zoveel mogelijk tegen overbelichten aan te zitten, het zogenaamde ETTR (expose to the right). Ik let daarbij op het histogram en de overbelichtingsindicatie in het beeld. Wat je op het scherm van je camera ziet is gebaseerd op 8-bit JPEGs, als je in RAW fotografeert heb je 12 tot 14-bit tot je beschikking. Iedere bit is 2x zoveel, dat is dus heel veel ruimte om je belichting bij te stellen. In de op het camerascherm zichtbaar uitgebleekte gedeeltes zit vaak nog heel veel informatie in het RAW-bestand. Die kan je er met Lightroom uithalen met het hooglichten schuifje, zonder kwaliteitsverlies. In de schaduwen zit ook nog extra informatie, maar als je die er uit wilt halen gaat de ruis mee omhoog. Daarom is het beter om meer naar rechts te belichten en is een beetje overbelicht op het scherm niet zo erg. Als je maar in RAW fotografeert.

  2. Hallo Toine, ben ik nu de enige die je artikel zeer interessant vind, maar als opmerking plaats: ben je nu fotograaf (m/v) of nabewerker (m/v) ? Mijn inzet is: de foto zo goed mogelijk te maken. En regelmatig lees ik: oh, dat werk ik wel bij met Fotoshop of Lightroom. Fijn dat die programma’s er zijn, maar de insteek is toch: je foto zo goed mogelijk maken. Of ben ik nu ouderwets? Overigens: ik waardeer je artikelen !!

    1. Hallo Henk,
      Dankjewel voor je reactie!
      Ik zie mijzelf zeker als fotograaf, maar ik ben ook van mening dat nabewerking een onderdeel is van de fotografie.
      In het analoge tijdperk werd bij het ontwikkelen en afdrukken in de donkere kamer ook gebruik gemaakt van “nabewerkingstechnieken” om een mooier eindresultaat te krijgen.
      Dat is bij digitale fotografie (wat mij betreft) nog steeds van toepassing.
      Ik fotografeer in raw en de beelden komen dan relatief “vlak” uit de camera.
      Je kunt in de camera allerlei settings instellen om bijvoorbeeld meer contrast of levendigheid aan je beelden te geven.
      Zulke bewerkingen kun je in-camera doen, of achteraf.
      Mijn voorkeur gaat dan naar achteraf, omdat ik dan op een groot scherm het resultaat van de bewerkingen kan beoordelen.
      Uiteraard probeer ik mijn foto’s in het veld zo goed mogelijk te maken.
      Bijvoorbeeld door gebruik te maken van filters.
      Maar voor sommige situaties kom je er in het veld niet uit, zoals in het voorbeeld dat ik gaf van de ijsgrot.
      Langer belichten geeft overbelichting in het lichtste gedeelte van de foto.
      Maar met de huidige belichting is een ander deel behoorlijk donker.
      Dan ben ik blij dat je met behulp van nabewerken veel meer informatie uit de foto kunt halen, dan je op het eerste oog ziet 🙂
      Hartelijke groeten,
      Toine

  3. Hi Toin, ook ik probeer op de plek de juiste belichting te krijgen. Maar dat pakt niet altijd goed uit. Soms gebruik ik HDR, maar dat geeft ook niet altijd het beste resultaat. In LR gebruik ik de laatste tijd vaak de automatische bewerking en kijk dan wat er nog meer bijgesteld kan worden zoals witte tinten, schaduwen en hooglichten en levendigheid. Maar zo zijn er nog meer opties die ik soms gebruik. Wat vind jij hiervan?
    Groet, Ria

    1. Hoi Ria,
      Bedankt voor je reactie.
      Het belangrijkste is dat je een werkwijze hebt, die je brengt tot een resultaat waar je zelf tevreden over bent.
      Persoonlijk vind ik het niet zo fijn om de automatische bewerking te gebruiken en bewerk ik mijn beelden liever “handmatig”.
      Maar als het voor jou werkt, dan lijkt het me een prima benadering 🙂
      Hartelijke groeten,
      Toine

  4. bij twijfel fotografeer ik vaak met wat onder-belichting. Ik heb ervaren dat in de nabewerking de belichting goed is te corrigeren. Ook pas ik vaak de kleuren ( iets) aan.

  5. Hallo Toine,
    Ik vind het een sport om de juiste foto te maken on-the-spot. Met de camera zelf kunnen de hooglichten ook worden verhoogd of verlaagd en dat ook met de schaduwen. Het contrast en de levendigheid zijn ook aan te passen. Daarmee oefen ik goed kijken naar de foto en het histogram.
    Een foto bijsnijden of de horizon rechttrekken daar doe ik nog wel aan ;).
    Jan

    1. Ha Jan,
      Bedankt voor je reactie.
      Mooi dat je er een sport van maakt om je foto’s in het veld al zoveel mogelijk af te maken!
      Ook ik probeer mijn foto in het veld zo goed mogelijk te maken.
      En dat bedoel ik dan vooral wat de belichting betreft en het gebruik van filters.
      Maar dingen zoals hooglichten, schaduwen, contrast en levendigheid, die pas ik echt liever aan in de nabewerking.
      Dan heb ik er veel meer controle over en kan ik het resultaat ook beter zien op het grote scherm.
      Altijd weer leuk om te zien hoe iedereen zijn / haar eigen manier van fotograferen heeft 🙂
      Fijne dag!
      Toine

  6. inderdaad, zo kan een foto die weinig spreekt, toch een geweldig exemplaar worden. wellicht had er meer diepte in de foto gezeten als je iets op de voorgrond had geplaats, bijv een camera met statief van één van de groep. hierdoor krijg je ook een beter beeld hoe groot alles is.

    1. Hallo Nico,
      Dankjewel voor je reactie.
      Met een persoon of een item in het beeld, zou je inderdaad meer gevoel krijgen voor hoe groot alles is.
      Maar het levert ook een totaal ander beeld op.
      Ik heb beide soorten foto’s gemaakt.
      Maar dit beeld had toch mijn voorkeur 🙂
      Hartelijke groeten,
      Toine

Geef een reactie of stel je vraag hieronder